fredag 24 augusti 2007

I går kväll var vi som sagt på Blå lagunen, och fick dessutom lite fin isländsk natur på vägen dit, med stopp vid varma källor mitt bland bergen. Hisnande vackert.

Efter en supermiddag och shopping av krämer i Blue lagoon-shop (jag är fast övertygad om att jag både blir yngre och snyggare av dem) gick jag, Mikaela och 3 av våra Akava-vänner och undersökte Reykjaviks kvällsutbud. Först till reaggeklubben Sirkus och sedan till Oliver. Oliver var ett underbart ställe, ett sånt ställe som jag verkligen saknar i Stockholm. Stylish, men avslappnat. En salsaorkester, som bestod av 25-åriga indiekillar, en publik som dansade salsa, och musiken var av ett jazzinspirerat, jammande men ändå salsa-slag. Ett ställe med atmosfär.

Idag inledde SACO:s samhällspolitiske chef Gunnar Wetterberg dagen. På Gunnar blir det aldrig trist att lyssna på. Dagens tema var fri rörlighet bland arbetskraft. Dessutom är Gunnar ett riktigt föredöme när det gäller att hålla tiden. Får han 30 min att tala så pratar han 30 min. Idag sbörjade vi 09.03, då pratar Gunnar i 27 min. Det är verkligen att visa på respekt för andra talare och publiken (som annars får typ förskjutna raster och tappar fokus).

Stort cred till alla finnar som för den nordiska sammanhållningen dammade av en gammal skolsvenska och för första gången på år och dar höll föredrag på svenska. Alla har gjort väldigt bra ifrån sig!

Ett ord att importera till svenskan förresten: hemkomstgåva. Klockrent! Har handlat hemkomstgåvor till Julia & Carl idag.

I övrigt en rad intressanta föredrag från bland annat norska Akademikernes ordförande Christl Kvam om arbetsmiljö och -situation för akademiker.
"24 h arbetstid för att anpassa till kunderna i Brasilien och i Nya Zeeland är jättebra. Men hur påverkar det för den ständigt tillgängliga småbarnsmamman i Oslo?"
Anna Ekström pratade om framtiden och globalisering, vilket också var intressant. Det finns massa saker jag kommer att fundera mer till och skriva mer om sedan. Men nu ska jag ta och vila lite inför kvällens middag.

Imorgon så ska jag, Mikaela, Lotta och Helena åka på en rundtur och valsafari. Därför har jag köpt en mössa idag. Och strumpbyxor. Och vantar.
Hade jag packat för sådana äventyr? Svar nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar