måndag 1 oktober 2007

Min framtid, fackens framtid, och utbildningsväsendets framtid

Min vice ordförande Klara är så rolig. I telefon nyss:
-Jag har lite planer för din framtid som jag tänkte att vi skulle diskutera snart.
- Planer om MIN framtid?
- Ja, jag satt och funderade på det igår och kom på lite grejer.
- Haha, ok. Ja, det är ju onekligen ett ämne som berör mig så det vill jag gärna diskutera.
-Ja. Så du är beredd!

Sitter nu och lyssnar på Studio 1s diskussion om fackens framtid. Det är tråkigt att de inte tog med någon representant från den centralorganisation som ökar... men det är jäkligt bra att de har diskussionen!

Nästa vecka ska jag vara med i ett fulltecknat seminarium där Sacos jubileumsbok ska presenteras, och jag, Anna Ekström och Anders Björnsson ska diskutera bland annat det som Studio 1 diskuterar: framtiden. Den 10 oktober mellan 11-12.30 på Saco är det. Men fulltecknat som sagt.

Apropå arbetsmarknad och apropå seminarier så kommer jag i slutet av oktober att vara med i en paneldiskussion anordnat av Svenskt näringsliv.
Svenskt näringsliv har de senaste månaderna arbetat med en rapportserie med namn ”Utbildning som bransch”. Rapporterna fokuserar på resurseffektivitet, produktivitet, kvalitet, konkurrenskraft och potentialen för tillväxt i de olika utbildningsformer som finns i Sverige idag. Den 24 oktober kommer en högskolerapport samt en slutrapport som ser till hela utbildningssystemet att presenteras på ett seminarium. De två rapporterna är de sista i en serie om fem där utbildningssektorn studeras utifrån ett branschperspektiv.På seminariet kommer rapporterna att presenteras. Därefter följer en paneldiskussion där rapporterna kommenteras och frågeställningar utifrån rapporterna diskuteras.

Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar