fredag 21 december 2007

Europeerna är inte så förtjusta i att röra på sig

Ytterligare nio länder tas in i Schengensamarbetet idag, vilket är väldigt kul! För den som är intresserad av EU-ländernas demografiska rörlighet har intressant läsning att finna i Europaposten (senaste numret ännu ej på nätet). Här kan man läsa att de svenska pensionärerna är pigga på att använda sig av chansen att ta med sig pensionen till ett nytt land, ja så många som 300 000 födda mellan 1945-1954 kan tänka sig att göra det när de blir pensionärer. Med de svenska studenterna ser det värre ut. Endast 2500 svenska studenter utnyttjar årligen möjligheten att tillbringa en studieperiod utomlands genom Erasmus. Och andelen som studerar utomlands är dessutom en minskande skara. Bristande språkkunskaper anges som en förklaring, svenska ungdomar som länge varit kända som relativt språkkunniga har idag endast engelskan att klara sig på. Överlag är mobiliteten inom EU inte så stor som man skulle kunna hoppas på, inte ens inom de egna länderna. Bara 18 % av EU-medborgarna har flyttat utanför sin region, jämfört med de 32 % som återfinns i USA. 34 % flyttar för att de fått ett jobberbjudande, och 18 % för att de hittat kärlek någon annanstans.

Personens utbildningsnivå spelar också roll. Om man tittar på EU i sin helhet är det 16 % fler av de högutbildade som rör sig inom unionen än de som är lågutbildade/ingen utbildning.

Hur som helst, här finns det mycket att göra och det är ett enormt spännande fält.

Apropå Schengen så läste jag någonstans i morse att även om de nya ID-korten ska ersätta pass inom Schengen bryr sig inte vissa flygbolag om det utan kan t o m neka passagerare att åka med om man inte har ett klassiskt pass. Ryanair är ett sånt. Jo, jag tackar jag. Nog för att det var Storbritannien vi var till förra veckan inte är anslutna till Schengen men jag tycker ändå att fyra visningar av mitt pass innan jag lämnade Skavsta är något överdrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar