Idag har jag som representant för Saco Studentråd tillsammans med representanter från Saco, TCO, SFS, SULF, SUHF, Högskoleverket och Riksrevisionen, varit på en öppen utfrågning i riksdagen om kvalitet i högskoleutbildningen.
Revisionsråd Inger Rydén Bergendahl från Riksrevisionen inledde med att berätta om en studie som presenterades i förra veckan kring studenter, lärares samt experters syn på fyra olika utbildningars kvalitet. Högskoleverkets Clas-Uno Frykholm tog vid och berättade om HSVs kvalitetsutvärderingar och avslutningsvis pratade Lunds rektor Lennart Olausson, från SUHF, om deras granskning av HSVs granskningar. Därefter fick utbildningsutskottets ledamöter ställa frågor till både de föredragande och till oss inbjudna. Det blev en hel del spännande diskussioner, och jag kan verkligen konstatera att ett av de smartaste dragen de här året av Saco Studentråd är att slå fast åsikterna kring kvalitet i den högre utbildningen i en rapport eftersom jag till exempel nu två dagar i rad fått dra vilka aspekter vi ser som extra viktiga.
Vilka aspekter det är? Om du inte redan har läst Utbildad eller inbillad? föreslår jag att du gör det bums. Men som en liten tjuvkik så är det
- antalet studenter per lärare
- antalet undervisningstimmar
- antalet disputerade lärare
- lärarnas pedagogiska kompetens
- samverkan med det omgivande samhället
- uppföljning av studenterna, vad händer efter examen?
Utfrågningen sändes på SVT24 och kommer inom kort att finnas på nätet också.
Och som svar på Hannas fråga så hade jag således kontakt med hela utbildningsutskottet idag (för andra veckan i rad). Lyssna på Hannas uppmaning förresten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar