måndag 26 mars 2007

Europeiska Unionen, en viktig 50åring

I yngre tonåren var jag väldigt engagerad i Djurens Rätt, handlade endast på Body Shop när det gällde smink och hade nålar på min väska med Stop animal testing!
(i själva verket hade jag då redan i sju års tid varit medlem i WWFs barnklubb Pandaklubben. Djur och natur var ett stort intresse)

Hur som helst, ett av mina tidigaste politiska uttalanden var när jag var 13 år gammal och det skulle till en folkomröstning om EU. Lokaltidningen Hälsinge Kuriren kom till skolan för att göra reportage och journalisten berömde mig för att jag var så engagerad och insatt i frågorna. Vad jag tyckte? "Jag säger nej för djurens skull"

Idag är jag av en annan åsikt, det europeiska samarbetet i EU är väldigt viktigt och jag gillar tanken på en konkurrenskraftig ekonomi eller varför inte kunskapsregion för att citera ett annat europeiskt samarbete som Bolognaprocessen utgör. Jag anser att vi behöver använda oss av den kapacitet som samverkan ger.

Inför det stora jubileet i helgen (som man tråkigt nog inte firade i Sverige, det blir inte mycket dynamik när man hela tiden ska ha ett urvattnat förhållningssätt till Europa) fick jag genom någon lista jag är med på ett pressmeddelande från en anti-EU organisation. Förutom att det var väldigt taffligt skrivet är det förbannat trist med automatiska nej-sägare. Det är en sak att ha en sund kritisk inställning till saker- och då kan man väl t ex tycka att frågor som "hur ska vi gå vidare med EU" kan vara relevanta och bra? Och utmärkta att ha som grund för en kritisk debatt?

Men inte den här organisationen inte. Nej, sociteten av EU-frälset vill bara lovorda och ställa frågan om hur vi ska gå vidare med EU menar man. "Hon pladdrar om delaktighet, men agerar tvärtemot" skriver man om EU-minister Cecilia Malmström.

Jag tycker att med en EU-minister som Malmström har man öppnat upp debatten för mer delaktighet än det överhuvudtaget har varit det senaste 13 åren.

Tillsammans med Björn Hamilton, som är EU-nämndens ordförande har hon skrivit en artikel om 50åringenEuropaportalen. Läs den och se att anti-EUorganisationen har rätt på en punkt. Malmström lovordar EU på sina ställen "Det är uppenbart att EU är den viktigaste garanten för fortsatt fred, demokratisk och ekonomisk utveckling i Europa"

Och det gör hon alldeles rätt i.

1 kommentar:

  1. nice site eva.Good luck with your blog from our new service adblogz.blogspot.com. It's the top place for advertisers to reach blogworld and for bloggers to save real money when you're blog shopping. Try it today and see for yourself.

    SvaraRadera