tisdag 13 mars 2007

Ghostbuster

I dagens DN kan man läsa att allt färre svenska studenter studerar utomlands. Detta visar en ny rapport från HSV. Samtidigt har rörligheten totalt sett ökat i Sverige från 5,8 procent 2001-2002 till 7,7 procent 2004-2005. Själva ökningen beror helt och hållet på att antalet inresande sstudenter till Sveriges lärosäten ökat kraftigt. En av förklaringarna till att så få väljer att studera utomlands är att allt fler börjar studera på högskolan senare och rapporten visar att det är främst yngre studenter som reser iväg. Andra orsaker som presenteras är att det blivit hårdare återbetalningskrav samt att brist på information och krångliga regler. Lärarstudenter är en grupp med extremt låg rörlighet.

... jag tror också att vi undervärderar nyttan av internationella erfarenheter idag, både svenska och utländska medborgares. Om det inte är tyska hantverkare förstås. Det kanske kan bli som en ny vallonboom? Jag såg på Rapport i går kväll att även holländarna var mycket intresserade av att flytta till ställen som Kil och Indal och starta eget. Häftigt!

Igår spökade det.
På riktigt.
Jag kommer hem till en mörk lägenhet, men märker att ugnen är på. Den står inställd på 225 grader men är bara uppe i 150 vilket betyder att den inte stått på så länge. "Aha, Sara har varit hemma men sprungit ut och handlar mat" tänker jag. Efter 40 minuter och ingen Sara hemma börjar jag undra om hon blivit kidnappad på väg till ICA. Men precis då kommer hon hem. "Jag undrade om du blivit kidnappad!" "Vadå?!" "Ja, men ugnen är ju på." "Jag har inte varit hemma...??"
Ehm. OK. Vem i hela friden satte på ugnen? Ungefär 10 minuter innan jag kom hem. En hungrig tjyv, ett inställsamt spöke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar