torsdag 13 november 2008

Arbetskraftsinvandring till Sverige

Gårdagens seminarium på Fores, om arbetskraftsinvandring, var intressant. Min gamla Almedalsbloggs-kollega Andreas Bergh, som är doktor i nationalekonomi, var i vanlig ordning lysande och rapp. Jag tyckte också om "Lennart och Lennart" det vill säga representanterna från IF Metall och Teknikföretagarna i Region Väst. Deras gemensamma projekt kring att underlätta för människor med icke-svensk bakgrund att komma in på arbetsmarknaden var lovvärd. Deras gemensamma front som "arbetsmarknadens parter som tar ansvar" uppskattar jag.

Överhuvudtaget var panelen ... förtroendeingivande tror jag är ordet. Migrationsminister Tobias Billström och Miljöpartiets Mikaela Valtersson, Migrationsverkets Christina Werner, Teknikföretagarnas Lennart Österlund och IF Metalls Lennart Alverå var alla positiva till den nya lagstiftningen om arbetskraftsinvandring, och det kändes som alla var peppade på att ta sitt ansvar.

Professorn i arbetsmarknadspolitik, Eskil Wadensjö, kom med bra analyser och jag gick ifrån seminariet med en känsla av att trots att det förstås inte är lösningen på allt så är den nya lagstiftningen positiv.

Här kan ni läsa Sacos svar på remissen om arbetskraftsinvandring. Som jag förstår det så innebär den nya lagen att det inte kommer vara sådan åtskillnad mellan asyl- och arbetssökande utan om en asylsökande får avslag kan man enkelt byta kö om man fått jobb. Tyvärr tycks inte arbetssökarvisum gått igenom, vilket jag beklagar. Som jag också poängterade under gårdagens seminarium så tycks det vara svårt för den enskilde att försöka få jobb i Sverige på egen hand när man inte kan vara här och ägna sig åt jobbsökning, utan det blir helt upp till arbetsgivarna att försöka hitta rätta personerna. Finns resurserna till det? Eller blir det en global kompisrekrytering av det hela?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar