torsdag 10 december 2009

Historiens bästa generation?!

Som jag nämnde häromdagen var Ron Alsop befriande i sitt sätt att prata om möjligheterna med the millenials, dvs åttio- och nittotalisterna. Hans fokus var, även om det ofta var med humor och även humor av den mer nattsvarta sorten, att lyfta fram vilka resurser färskingarna på arbetsmarknaden är om de används på rätt sätt.

Svenskt Näringsliv har nu lanserat sin sajt generationen.se som följer vidare i samma spår. Dags att sluta gnälla och i stället fånga kraft och möjligheter. Man har samlat en rad skribenter, kör en entreprenörsblogg där entreprenörerna är superhjältar från just den nämnda generationen, och man önskar sig mycket kommentarer. Är 80- och 90-talisterna historiens bästa generation?
En fråga som onekligen kan väcka känslor hos både en och annan 40-, 50-, 60- eller 70-talist.

I en intervju på generationen.se med tidningen Chefs chefredaktör Catharina Nordlund svarar hon på frågan om det är något annat än utbildningskompetens som krävs för att få ett jobb.

-Mitt intryck från chefsvärlden är att man är förvånad över hur mycket erfarenhet de unga som söker jobb har, vid sidan om att man har mycket mer utbildning än tidigare generationer. Det är så många som har praktiserat utomlands, arbetat ideellt och i olika projekt. De har varit aktiva i studentkåren, engagerat sig i soppkök för hemlösa och liknande vid sidan om. De som kommer in på arbetsmarknaden idag är väldigt drivna.

-60-talister kunde ju komma in direkt och göra karriär, även om studierna kanske var avbrutna eller korta och man inte hade så mycket annan erfarenhet. Idag ser det inte ut så. 80-talister har behövt skaffa sig mer utbildning och erfarenhet.

Jag tror att skiljelinjen i generationen finns att fånga upp just här. Först har vi förstås alla de som inte har mycket till utbildning alls. Men även de som studerar vidare delas upp i grupper där det finns dem som fångar alla chanser de kan till mer erfarenhet, till utveckling och att få utlopp för sitt engagemang. Sedan har vi dem som har sin utbildning. Punkt slut. Som känner sig svikna att att utbildningen inte ger jobb per automatik. Hur ska de utmärka sig på arbetsmarknaden och visa att de är historiens bästa?

Uppdaterad
Sedan kan man förstås, vilket jag också tror att det till viss del ligger något i, säga som vd:n på Eniro, Jesper Kärrbrink, som i en krönika i just Chef säger:
Förr eller senare blir vi alla 40-talister, oavsett om vi vill det eller inte. Till min egen och mina vänners förvåning var livet inte en enda lång barrunda. Och det kanske inte var så dumt.

2 kommentarer:

  1. Intressanta.

    Jag är 81:a, men när jag läser alla självgoda inlägg så kan jag bara dra en slutsats:

    Vi är definitivt den generation som är mest benägen att skryta och framhäva oss själv som bättre än andra.

    //Per L

    SvaraRadera