måndag 18 april 2011

Workshop om jämställdhet



Efter att boken Myten om det andra könet lanserades så började jag omedelbart fundera på vad man egentligen kan göra. Det är ingenting som jag skriver så värst mycket om i boken, den handlar mer om utgångspunkter för en fortsatt debatt. Hanna Lager kritiserade boken för det.

Behövs det alltid lagstiftning för att rätta till problem? Och om man inte tycker att lagstiftning är den bästa metoden men fortfarande ser problemen - hur ska man då lösa dem? Vilka är egentligen problemen och var kommer de ifrån? Kan man, och i så fall hur, arbeta mot begränsande könsroller? Allt detta var frågor som surrade runt i mitt huvud. Och jag är inte ensam. Bäst att göra någonting. Men hur?  I dialog med Håkan Tribell, chef för Timbro Idé, kom vi fram till att vi borde testa ett workshopformat, och bjuda in några personer som tycker och tänker kring dessa frågor. Jag/vi behöver inte hålla med dem, men det är alla kloka personer som har ett och annat att säga. Anna Ekström, Agnes Arpi, Alice Teodorescu och Jenny Sonesson blev talarna. Publiken kommer dock också spela en stor roll.

Jag tror att det kan bli hur bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar