tisdag 18 mars 2008

Mobility and migration for graduates

Hemma igen efter en väldigt lyckad konferens i Gdansk! Tycker att det har varit bra diskussioner och konkreta förslag med tydliga riktlinjer för vad deltagarna vill arbeta med i fortsättningen. Det var aktiva i de två Eurocadresnätverken Mobilnet (som har en fantastiskt smart webbplats) och StartPro som träffades. Jag har ju sedan starten varit aktiv i StartPronätverket vilket gör mig tillsammans med Karin från TCO till de riktiga veteranerna. Därför fick jag också vara den som presenterade StartPro för alla, och vara ordförande under workshoparna samt till slut något slags språkrör för nätverket i diskussionerna. Enormt kul! Vad som också är kul är att broschyren som är resultatet från seminariet som jag var med och anordnade i Alberobello, Italien, förra året äntligen är tryckt. Och så snygg!

Blev enormt glad för två kommentarer som jag fick idag:
1- man kan verkligen se en ung Anna Ekström i dig
2- du är min favoritsvensk
.... inte dåligt!

Under gårdagskvällen fick vi en väldigt bra guidad tur i gamla stan i Gdansk. Väldigt fint, intressant och lärorikt. Tyvärr också fruktansvärt kallt, så där kallt så att fingrarna till slut inte längre kändes, så på slutet handlade det mest om att hitta på sätt att få upp värmen någorlunda. Kvällen avslutades, efter en trevlig middag, på ChillyWilly där vi också var på söndagen. Ett ställe som heter just ChillyWilly och som har en polsk afterski-atmosfär kan inte vara annat än fantastiskt! Men det där med kylan var inte så bra för hälsan så jag vaknade upp med halsont och lite feber vilket håller i sig nu. Trist.

Min resa var lite längre än vad som en resa till Gdansk från Stockholm behöver vara. Jag ville komma fram tidigt på söndagen och då blev det helt enkelt att åka över... München! Det kan tyckas suspekt. Och det var det också. På hemresan handlade det dessutom om 20 min mellan att ena planet hade landat och det andra planet skulle lyfta. Jag sprang mig igenom flygplatsen, och i den allmänna stressen pratade jag tyska om min trötthet med incheckningspersonalen när jag kom fram. Utan att jag tänkte på det. När någon säger Fraulein Westerberg kom det liksom naturligt.*

*Nå, naturligt och naturligt, har ändå 5 års tyskastudier i bagaget. Men praktiserar inte tyska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar