måndag 22 december 2008

Drömjobbet

Jag har en stark känsla av att mitt nya jobb, som jag börjar på den 7 januari, är ett drömjobb. Att få arbeta i en kreativ miljö, som en tankesmedja är, att få arbeta med sådana utmanade och spännande frågor, som framtidens välfärd är, och att få vara projektledare och skribent passar helt enkelt mig som hand i handske!

Men vad drömmer jag mer om?
Rätt ofta får jag i intervjuer frågan om vad som är mitt drömjobb alternativt "vad gör du om 10 år". Det bästa svaret jag hittills kommit på, som jag också har använt mig av ett flertal gånger, är att jag vill bli utbildningsminister/högskole- forskningsminister. Om frågan kommer upp i diskussionen "nu bildar vi en egen regering" kan jag ibland drista mig till statsminister också. Men det mer specifika lockar mer. Jag tror att det skulle vara grymt kul helt enkelt. Och att jag skulle kunna göra mycket bra som minister. Och det är väl en schysst inställning om någon.

Och förutom det? När jag var liten drömde jag om att bli journalist. Jag vet dock inte riktigt vilken typ av tidning som skulle vilja ha en kombinerad politik/nöjesjournalist. För jag skulle bli uttråkad av att endast skriva om politik och drömma mig mot mer premiärer, men jag skulle då verkligen börja klättra på väggarna om premiärlejon var det enda jag fick skriva om.
Dessutom vill jag inte bara bevaka, jag vill agera.

Jag skulle tycka att det var riktigt kul med en återsväng till museibranchen, men det handlar verkligen om vilket museum. I Sverige: Moderna Museet. Utomlands: helst Tate Modern eller MoMA . Det är intressanta institutioner och att arbeta till exempel med pedagogik eller programverksamhet där vore sjukt skoj. Och dessutom är det en sak som jag utan att skämmas kan säga att jag både är utbildad till OCH har arbetslivserfarenhet av.

Vi får se hur framtiden blir. Kanske är det minister Westerberg det kommer stå om, eller så blir det att satsa på den engelskspråkiga museibranschen.

Om steg 1 blir steg 2 och till slut steg 3 kanske det är det enda raka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar