måndag 15 december 2008

Hallå där!

Jag har idag intervjuas av Söderhamns Kuriren om Bryssel, om Timbro och lite annat kul.

Uppdaterad
Jag har ett inlogg (eller snarare har min mor det) så jag insåg inte att om man ej är en frekvent läsare av Söderhamns Kuriren så kunde man inte läsa. Här kommer intervjun:

Hallå där!
Eva Westerberg, 27, från Söderhamn, som är ordförande i Saco Studentråd och som i förra veckan var nere i Bryssel.

• Vad har du gjort där?
-Jag var på Europafackets ungdomskommitté. Det är en organisation för de fackligt aktiva under 35 år. Två gånger per år samlas representanter och diskuterar framtidsfrågor.

• Vad pratade ni om?
-Bland annat så antog vi en deklaration om hur vi vill tackla de demografiska utmaningarna i Europa. Det var även lite planering inför framtiden, migration och arbetskraftsinvandring är sånt som är aktuellt för fackliga organisationer i hela Europa.

Hur var det?
-Det var bra. Ett väldigt konstruktivt möte. Och lite tråkigt, för det är mitt sista möte i den kommittén.

• Varför?
-Därför att jag avgår som ordförande i Saco studentråd vid årsskiftet.

• Vad ska du göra då?
-Jag kommer att börja som projektledare på tankesmedjan Timbro, den sjunde januari.

• Vad ska du arbeta med där?
-Vi ska arbeta med ett nytt område som heter "framtidens välfärd". Enligt kontraktet ska jag generera nya idéer.

• Du byter fackligt mot en tankesmedja. Varför?
-Därför att jag vill vidga lite vyer. Att arbeta fackligt är jätteroligt. Men jag vill få möjlighet att pröva lite andra saker också.

• Men det låter lite liknande det du gjort nu, med att diskutera framtiden.
-Det finns definitivt beröringspunkter. Det är väl därför jag fått jobbet (skratt).

• Vad har varit bäst under tiden på Saco?
-Det bästa... Gud så svårt. Det bästa har nog varit alla spännande människor, alla möten med allt ifrån studentombudsmän till ministrar. Den ena dagen har inte varit den andra lik.

• Hur ska du fira jul?
-Julafton i Söderhamn. Och nyårsafton i Stockholm.

• Lycka till med nya jobbet!
-Tack så jättemycket. Och god jul och gott nytt år!.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar