måndag 15 november 2010

USA, så här var det

Lite lärdomar från östkusten efter en vecka i New York och en vecka i Washington:

En högt uppsatt amerikansk ekonomiprofessor kan mycket väl tycka att det är anarkistiskt att ifrågasätta hur resonemanget om att staten inte ska lägga sig i går ihop med att det är bra att ha spioner i andra länder.

Det är lätt att förstå hur ett ställe där kostymnormen är så att säga fyrkantig och en smula misspassande kan ha lekar som "european or gay?"

Valfriheten ÄR större. Och smakar gott. Och inte alls med nödvändighet fett och sockrigt. Salladsbufférna är enorma och fyllda med goda vegetariska saker.

Amerikaner bjuder gärna på coca cola. Många coca cola. Eller root beer. Eller cherry coke. Så även om du ätit sallad innan så får du snabbt i dig ditt sockerintag för resten av året.

Washingtonborna tycks vara nyfikna och öppna av naturen. Varenda gång gruppen åkte tunnelbana, eller överhuvudtaget vistades någonstans förresten, frågade någon var vi kom i från, och vad vi tyckte om Washington och det ena med det tredje. Hur ofta händer det i Stockholms tunnelbana? (En gång hände det mig i Stockholm. Då hade jag på mig mitt Texas!-halsband och blev tillfrågad av just en amerikan om jag varit i Texas).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar