Remissvar från SACO Studentråd
( Remissen kan du läsa här )
SAMMANFATTANDE KOMMENTAR
SACO Studentråd är positivt till avsikterna med regeringens förslag till förändringar. Högre kvalitet inom högskolan och likvärdighet i behörighetskraven är två viktiga principer som bör eftersträvas.
De förslagna åtgärderna är positiva ur kvalitetssynpunkt och gynnar personer som tidigt har ett stort studieintresse. Samtidigt skulle de kunna verka negativt ur en social snedrekryteringssynpunkt, varför SACO Studentråd vill betona vikten av god och lättillgänglig information till personer utan tidigare vana av akademiska studier. Det är viktigt att alla som uppfyller förkunskapskraven till högre studier har samma möjlighet att genomgå dessa.
Grundläggande behörighet för sökande från gymnasieskolan och för sökande med slutbetyg från gymnasial vuxenutbildning/ Grundläggande behörighet för sökande med samlat betygsdokument från gymnasial vuxenutbildning.
SACO Studentråd instämmer i att det bör vara samma förkunskapskrav oavsett om kurserna har lästs i gymnasieskolan eller inom vuxenutbildningen.
SACO Studentråd är också positivt till att krav ställs på betyg Godkänt i kärnämnena svenska (svenska 2), engelska och matematik. Det är viktigt att behörighetskraven är satta så att de faktiskt innebär att blivande studenter har goda chanser att framgångsrikt genomgå högskoleutbildning. För individer som idag tvingas avsluta högskolestudier för att de inte har tillräckliga förkunskaper är reformen i förlängningen positiv. Dock innebär den troligen ingen större kvalitetshöjning inom högskolan eftersom antalet studenter som berörs av reformen är ytterst begränsat.
SACO Studentråd tillstyrker därmed förslagen om förändrad grundläggande behörighet samt att det samlade betygsdokumentet från gymnasial vuxenutbildning tas bort som behörighetsgivande dokument.
25:4-REGELN
SACO Studentråd anser att antagningen till högskolan bör vara så åldersneutral som möjligt; varken äldre eller yngre studenter bör gynnas. SACO Studentråd instämmer i att dagens 25:4-regel i princip endast är en särskild kvot för äldre personer eftersom arbetslivserfarenheten inte behöver vara relevant för aktuell utbildning.
SACO Studentråd instämmer också i att det är viktigt att högskolorna verkligen får incitament att arbeta med validering av reell kompetens på allvar.Det är dock av största vikt att informationen om den reella kompetensen verkligen förbättras och finns tillgänglig även utanför högskolorna eftersom den urvalsgrupp som blir antagna genom 25:4-regeln idag förmodligen ofta är personer med studieovan bakgrund. Den risk för negativa effekter på rekryteringen till högskolan som ett borttagande av 25:4-regeln kan innebära måste motverkas med god information, lättillgänglig vuxenutbildning samt satsningar på gymnasieskolan. Detta så att fler personer uppfyller kraven på behörighet och därmed inte drabbas av att 25:4-regeln tas bort.
SACO Studentråd tillstyrker förslaget att ta bort 25:4-regeln med ovanstående reservationer.
URVALSGRUNDER OCH PLATSFÖRDELNING
SACO Studentråd är positivt till att kvoten där högskolorna själva kan bestämma kompetenskraven utökas till 30 procent. Det ger större utrymme för att relevanta erfarenheter kan premieras vid antagning.
En större kvot ger större möjligheter för lärosätena att aktivt motverka social snedrekrytering och införa profiler, vilket är mycket positivt. Å andra sidan finns en, om än förmodligen liten, risk att kvoten ger motsatt effekt.
Antagningen kommer att bli mindre likvärdig över landet, vilket dels ställer högre krav på högskolorna för att studenternas rättssäkerhet upprätthålls, men också på lärosätenas informationsarbete. Ett system med mer variation ställer högre krav på information för att inte personer utan akademisk bakgrund eller akademiska kontakter ska få svårare vid valet till högre utbildning.
SACO Studentråd instämmer också i förslaget att ta bort arbetslivserfarenhet i kombination med högskoleprovet med de motiveringar som nämns i remissunderlaget. SACO Studentråd tillstyrker därmed förslagen till förändring av urvalsgrunder och platsfördelning.
MERITVÄRDERING AV MERITKURSER
SACO Studentråd är positivt till att kurser och ämnen som är relevanta för högskolestudierna kan ges större tyngd vid antagningen till högskolan. Intresserade och studiemotiverade elever kan därmed få större möjligheter att förbereda sig inför högskolestudierna, vilket kan ge ökad kvalitet i både gymnasieskolan och högskolan.
Med nuvarande utveckling är det också viktigt att säkerställa att språkkunskaperna inte fortsätter att försämras i samma snabba takt hos gymnasieskolans elever. Att premiera fördjupade studier i språk är en väg att gå, en annan kunde vara att göra fler språk obligatoriska under gymnasieprogrammen. Ett potentiellt problem med förslaget är att det kan finnas brister i lärarkompetensen inom moderna språk på flera gymnasieskolor.
När det gäller meritpoäng i övriga fördjupningskurser SACO Studentråd försiktigt positivt, men vill samtidigt påpeka att det är viktigt att programmen i gymnasiet är generella och inte låser en elev vid en viss inriktning. En studiemotiverad person kan till exempel läsa fördjupande kurser i kemi och få meritpoäng, för att sedan till högskolan ändra sig och vilja läsa juristprogrammet. Hon kommer då att ha sämre möjligheter att komma in, men inte nödvändigtvis sämre förutsättningar för att tillgodogöra sig juristutbildningen. Det är viktigt att antagningssystemet till högskolan är tydligt och rättvist.
SACO Studentråd
Eva Westerberg Mikaela Staaf
Ordförande Handläggare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar