torsdag 30 november 2006

Både som resurs och möjlighet

Bryssel var lyckat, två intensiva dagar med mycket diskussioner kring inträdet på arbetsmarknaden. Efter att Akavas Jenny Tanner pratat om fördelar med career centers på universitet spann jag vidare på detta med att prata om hur career centers inte bara ger studenter en kontakt med företag, och det både små och stora företag, utan även kan vara till hjälp när det kommer till att starta eget. Efter att flera olika länders representanter pratat om behovet att se till arbetsmarknadens demand så nämnde jag att studenter kan skapa sin egen arbetsmarknad, skapa ett demand. Att sitta på kammaren och vänta har sällan varit ett framgångskoncept. Mer entreprenörstänkande, och jag tror på succé! Måste slänga in en liten besk kommentar om hur det är intressant att höra män i övre medelåldern säga saker som "young professionals wants this and that". Särskilt intressant med de fackförbund som inte samlar studenter. Var får man underlaget i från? Är det ett rent önsketänkande?

Språkliga förbistringar höll på att orsaka att SACO och TCO i skrift skulle komma med uttalanden om vad bra det är med sex timmars arbetsdag. Sicken skräll! Det var dock en översättare som blandade ihop den norska och den svenska delegationen (vi är så blonda allihopa?). Kan säga att vi tappade hakan när den polska rapportören nämnde detta. Haha, det gäller att översättarna är med!

Tisdagskvällen blev pga en jobbig huvudvärk en oväntad höjdare: valde att stanna på hotellet istället för att gå på den inbokade middagen . Från klockan 18,30 låg jag alltså i min stora säng på 13 våningen (Tulip Inn har 29 våningar) och läste bok, åt smörgås och chips samt somnade tillslut klockan halv nio. Det var det lyxigaste och mest välbehövliga jag varit med om på länge!

På planet hem i går kväll hittade jag en intressant debattartikel om högskolan i en tidning. Jag drog ur den och ska läsa igenom den och begrunda lite mer innan jag kommenterar den. Nu hittar jag den tyvärr inte i digital form just nu, men mer information kommer. Provakativ och intressant och eventuellt alldeles vansinnig var den i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar