torsdag 30 juli 2009

EU-propaganda

Medan jag är ledig och i flera dagar mer eller mindre är i radioskugga jobbar andra på Timbro. Maria Rankka presenterade i veckan tillsammans med utredarna Philip Thomasson-Lerulf och Hannes Kataja en ny studie om hur skattepengar för miljarder används för propaganda för EU. Poängen är att dra en tydlig skiljelinje mellan information och propaganda.

Utmaningen är nog för många att kunna hitta den skiljelinjen. Många instanser, och kanske även många läsare, orkar inte läsa all information utan vill ha den sållad. Vid sållning tas saker bort. Helt plötsligt blir det inte helhetsperspektivet, och kvar har vi något som till slut blir mer eller mindre propagandaliknande. Den är ju helt enkelt skillnad på att informera om EU, att lära sig mera och sätta sig in i beslútsgångar och politik, och att enbart basunera ut "EU är bra, hurra!". Dessutom så är det sistnämnda också ett sätt att fördumma medborgarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar