Stampen-koncernen kanske inte alla har koll på. Inte jag heller. Först undrade jag faktiskt varför en förvisso anrik pub i Gamla stan skulle få för sig att stoppa sökmotorer. Men så var det ju förstås inte, utan Stampen har bland annat 23 tidningar över halva landet och 38 gratistidningar i Stockholmsområdet. Den mest kända tidningen är Göteborgs-Posten.
Stampen-koncernen har nu bestämt sig för att stoppa träffar genom sökmotorer. Genom att använda systemet ACAP vill man styra hur det journalistiska materialet används på nätet. Vad man genom det missar är ju att sökmotorerna finns där för att besökarna ska kunna hitta till sajter. Sökmotorerna generarar enorma mängder trafik. Och enorma mängder trafik leder till att det är lättare att få annonsörer. Annonser betyder pengar. Om man ska ha några journalister som ska skriva det journalistiska materialet kan de där pengarna vara bra att ha. Helt enkelt.
Men jag är inte överraskad att man inte riktigt tänker webb. Vid ett tillfälle var det en ledartext i Göteborgs-Posten som byggde på en rapport eller artikel från Timbro. Som brukligt är så lyfter man ju fram medier som skriver om en och lägger upp länk på webben. Ledartexter för, låt oss säga, 4,5,6 och 8 i månaden låg uppe men den sjunde saknades. Jag mailade en webbansvarig och undrade när den texten skulle komma upp. "Nej, den ska inte upp". "Nehej, så synd, för vi skulle vilja lyfta fram den texten just". "Nej, det går inte. Vi lägger inte upp alla texter".
Nej, det vore ju synd om någon ville läsa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar