måndag 18 oktober 2010

Ich bin ein Berliner

Tredje kvällen i Berlin, ett Berlin som varit både kallt, regnigt och blåsigt men ändå helt underbart. Jag och Eiran har promenerat runt och mätt tider inför studieresan vars deltagare kommer i morgon. Räknat ut att sammanlagt så har vi promenerat nästan en mil varje dag. Tur att mina skor är bekväma.

Vi har också besökt Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Den ursprungliga kyrkan byggdes 1891-95 men skadades under kriget så svårt, att den inte kunde byggas upp igen. Det enda som återstår är ruinerna efter det en gång 113 m höga tornet, på den tiden stadens högsta. I ingångshallen till den gamla kyrkan kan man fortfarande se väl bibehållen mosaik samt bilder ur kyrkans historia. Runt om resterna efter den gamla kyrkan har man byggt en ny kyrka med separat torn; själva kyrkorummet är en åttkantig byggnad med blått glas. Fantastiskt vackert.

I går var vi till den gamla nazistiska och sovjetiska koncentrationslägret Sachenhausen, som ligger cirka 3 mil norr om Berlin.
Lägret öppnades 1936 och nio år senare hade 220 000 passerat genom koncentrationslägret och mer än 30.000 hade omkommit. När kriget var slut togs lägret över av Sovjet och användes i befintligt skick fram till 1950. Runt 60 000 människor passerade där under den tiden, och 12 000 dog. Jag har aldrig tidigare besökt ett tidigare koncentrationsläger. Det är en stark och alltigenom fruktansvärd upplevelse.

Och i dag var det besök på Berlin Wall memorial, där en del av både muren och dödsremsan finns bevarad. Hur många gånger jag än ser den där muren så är det ändå svårt att förstå hur det verkligen är möjligt att det har funnits en mur som delade Berlin i öst och väst, och där människor blev dödade om de försökte byta sida. Och detta under min livstid (eftersom jag fortfarande har uppfattningen att jag är rätt ung), och i Berlin. I Berlin!

Men vi har hunnit med annat också. Titta på påvens hämnd i Fernsehturm, kolla in snygga saker på second-hand, köpa julklappar(!) och varit nära på att köpa ett alldeles underbart litet vykort på John Blund som skulle göra sig bra i framtida barnkammare ... men där drog till och med vi gränsen. Och sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar