onsdag 22 december 2010

Klappat och klart

En sak jag verkligen har lite svårt att förstå är det här med den klappstress/konsumtionshets som så många känner runt jul. Underbara Clara skriver om det, men nämner samtidigt en stor del av lösningen: framförhållning.

Enligt Metro så är det så många som var fjärde personer som känner sig stressade inför julklappsinköpen. Och kanske är det också rubriker om att julhandeln slår alla rekord igen som spär på hetsen? Då kan det vara lugnande att läsa min kollega Lydiah Wålstens nya rapport som visar att nivån på decemberkonsumtionen legat konstant i närmare 20 år. Orsaken är att summan som rapporteras inte är justerad för inflation, utan mäts i löpande priser. Dessutom inkluderas all detaljhandelsomsättning under december månad. Det gör att även helt vanliga inköp, såsom mat och kläder, räknas in i beloppet.

Jag ägnar mig åt framförhållning som sagt. Julafton är ju en av de saker som man vet kommer varje år. Därför blev det bra och passande fynd redan i oktober när jag var i Berlin, och ännu mer i New York i november. Med julklappsögonen öppna hela hösten kommer aldrig stressen, utan sista julklappen inhandlas lagom till att det är dags att tända första ljuset i adventsljusstaken. Avslappnat. Rekommenderas att testa för alla som känner sig drabbade av en konsumtionshets*.


*Jag har SÅ svårt för det ordet! Jag älskar fina bloggar som tipsar om vackra saker, kläder, skor, eller tidningar som gör det samma, och jag skulle aldrig få för mig att anklaga dem för att försöka hetsa till konsumtion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar