tisdag 8 november 2011

Vad gör vi den dag då Amelia behöver hemtjänst?


Livet efter 70 år är inge’ kul ändå. Jag vill inte spendera pengar på det.
Jag fick höra det här citatet, som kommer från en högt uppsatt politiker i Europa, för någon vecka sedan och hoppade högt! Samma dag hade jag och min mamma, som fyller 75 år nästa år, börjat planera vilken resa vi skulle göra för att fira hennes födelsedag. Jag hade också börjat kolla på julklappar åt henne och det var en massa roliga saker som jag ville spendera pengar på för min mammas skull. Och hon kommer att uppskatta det.

Men visst speglar citatet något. Vi är lite skraja för att bli äldre – och det är kanske inte så konstigt. Inte nog med att det verkar vara lite trist, med alla rapporter om vanvård och skenande konstnader kommer oron som ett brev på posten.

Men det går inte att låtsats som ingenting. Äldreomsorgsfrågan måste gå från bortglömd till prioriterad – och det nu! Det är för sent att börja arbetet den dagen då Amelia behöver hemtjänst.

För att speeda på arbetet lanserades förra veckan boken "När Amelia behöver hemtjänst", skriven av Edvard Unsgaard som har en bakgrund som journalist på Ekot och som pressekreterare åt Fredrik Reinfeldt. Bilden ovan är tagen från seminariet där förutom författaren Ebba Busch, kristdemokratiskt kommunalråd i Uppsala, och Amelia Adamo medverkade. Längst till vänster på bilden ser ni moderatorn, det vill säga jag.

Edvard har intervjuat kända debattörer som Amelia Adamo, Carl Jan Grankvist, Henning Mankell och Lill-Babs om hur framtidens äldreomsorg ska se ut och hur debatten kommer att låta den dagen "när Amelia behöver hemtjänst". Boken är en personlig analys och redogörelse där en rad intressanta människor delar med sig av sina personliga tankar. Baserat på bokens beräkningar visar Unsgaard att äldre är en ekonomisk resurs både för kommunerna och för näringslivet – men för det behövs det en framsynt äldrepolitik. Det behövs svar på frågorna om hur den demografiska utvecklingen med allt fler äldre ska finansieras, om hur de stigande förväntningarnas missnöje ska hanteras, och vem som ska betala När Amelia behöver hemtjänst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar