måndag 29 januari 2007

Action i Danmark

Hade en mycket givande dag i Köpenhamn med Anders och Niels från det spännande Öresundsinstitutet . Vi var och träffade Mikkel Plannthin, specialkonsulent på Personalstyrelsen och sedan några av de som arbetar med studentfrågor på DJÖF, den danska motsvarigheten till JUSEK. Intressanta diskussioner, förstod nästintill all danska. Kommer helt klart kunna komma något mycket intressant av detta nyinledda samarbete.

Det blev lite actionfyllt när jag var på väg till Kastrup. Att jag lät mig övertalas av Niels att leka dum stockholmare om någon skulle fråga och därför inte köpa någon biljett på tåget i Danmark, vilket gjorde att jag överallt såg stora pulserande skyltar med "om du inte har en giltig biljett så kostar det 500 dkk" (jag går ju knappt mot rött, än mindre plankar jag, jag har helt ärligt ALDRIG SL-plankat. Men lät mig alltså förledas idag) var en del av actionen, men än värre blev det av att tåget var kraftigt försenat och att jag kom fram till Kastrups central mellan kvart i och tio i sex. Mitt plan gick tio över. Jag är ändå överraskad över hur tidspessimisten Eva Westerberg lyckades ha en rätt avslappnad inställning till det hela. Fram tills jag var på egen hand och på Kastrup förstås. Då sprang jag fram till en anställd som fick ringa till planet och som sedan uppmanade mig att springaspringaspringa. Men så har vi ju det här med säkerhetskontroller också. Jag pep. Jag fick stå i en extrakö för att bli undersökt (BHar och skärp ska man låta bli om man vill att en säkerhetskontroll ska gå fort. Även skor förstås. Kanske är naken det enda raka?). När det var klar står en glad dansk säkerhetskvinna och frågor om det är min väska och om hon får söka igenom den. "Jaaaa" säger jag stressat och hoppar samtidigt jämfota av stress. "Mitt plan går om en kvart men det är ok!"

Allt lugnt och sedan var det bara att spriiiiiiiiiiiiiinga. Jag har varit på Kastrup två gånger bara, men jag hittade och hann. Andfådd förstås. Men jag hann.

Drack för övrigt kaffe på samma ställe som Bill Clinton under sitt Köpenhamnbesök 2001 drack kaffe på. Bara så att ni vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar