fredag 11 april 2008

Pricka av

Enormt tillfredställande att checka av sak efter sak som jag under veckan kommit på att jag måste göra.
I övrigt har Liberala studenter uppmärksammat en artikel från Metro där statistik från KY-utbildningarna presenteras. Efter avslutad KY-utbildning får 90 % jobb eller startar eget, och kontakten med arbetsmarknaden spelar förstås en avgörande roll. Akademisk utbildning ska inte bli en kvalificerad yrkesutbildning, men den kan definitivt lära sig ett och annat.
Så här skriver LS i en del av sitt pressmeddelande:

Bland annat akademikernas fackförbund Saco har återkommande påpekat att matchningen på arbetsmarknaden behöver förbättras för att minska akademikerarbetslösheten. Praktik har nämnts som en viktig faktor.
- Just ökade möjligheter till praktik för akademiker är en nyckel.
KY-utbildningarna har uppenbarligen hittat ett väl fungerande koncept med praktik, och det vore definitivt något även för akademiska utbildningar att titta på i högre grad, avslutar Pär Gustafsson.

I helgen ska jag träffa min vice ordförande Klara, som jag inte träffat på extremt länge. Telefon och mailkontakt kommer man långt med, men det finns ju gränser. Nästa vecka ska jag bland annat bli intervjuad om en "vanlig dag" i mitt liv, träffa SFQ, gå på möte med Globaliseringsdialogen där Lars Leijonborg nu håller i trådarna, åka till Bryssel och diskutera ungas arbetsmarknad, och hålla anförande för Centerstudenter på deras stämma.

Men först- se till att pricka av de sista sakerna på listan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar