tisdag 29 april 2008

Vaxholm, Jobb&liv och amerikansk politik

Jag hade slut på batterier i min kamera så jag snor Christoffers bild från kvällen

Ikväll har jag varit på Prime PR och först lyssnat på Jan-Peter Duker, vice VD på Svenskt Näringsliv, och hans analys av Vaxholmsfallet, och sedan på Christian Sjövind och Mikael Sandgren från Jobb och liv, ett företag som har som syfte att konkurrera med facken. Avslutningsvis pratade Kevin Lampe (bilden), politisk konsult och en av Obamas rådgivare

Jag uppmärksammade Jobb och liv redan i oktober. Det vet jag med säkerhet för jag pratade om idéen på Sacos 60års fest just i oktober. Då var det inte så många som kände till Jobb och liv, det hade förmodligen bara funnits någon artikel om att de skulle starta. Nu ett halvår senare är de i gång. Men jag är fortfarande inte helt klar på vad som är det unika med dem. Om man vill ha juridisk hjälp utan att vara med i facket så finns det sådana möjligheter redan ( dyrare förstås än om man är facklig medlem eftersom det är en av de saker man kan få av sitt fackliga medlemskap, tillgång till människor som är riktigt kompetenta på arbetsrätten) och om man vill använda sitt medlemskap för professionell kompetensutveckling så är Saco-förbunden grymma på det. Med det inte sagt att Jobb och liv inte har något existensberättigande förstås. Det är ju bara kul att folk vill ge människor en chans att utvecklas. Dock måste jag med ett leende återberätta följande replikskifte mellan mig och Christian Sjövind:

- Vi förstår inte varför inte facken vill ha en diskussion med oss!

- Men har ni bjudit in till en diskussion då? Har ni kontaktat dem?

-Nej, det har vi i och för sig inte.

Nå. Rom byggdes inte på en dag heller. Lycka till med initiativet!

Kevin Lampe sedan. Vilket nöje det är att lyssna på en riktigt retoriskt slipad amerikan. Vilken storytelling! Vilka historier. Vi skulle egentligen ha varit färdiga vid 20.00, men jag kunde inte slita mig förrän vid 21.00.


2 kommentarer:

  1. Visserligen har vi inte skickat en direkt inbjudan till fackförbunden att delta i en debatt om framtiden på svensk arbetsmarknad. Vi har dock haft flertalet debattartiklar på ämnet ute utan att egentligen få någon respons. I en artikel i Arbetaren diskuterar man dessutom att det bästa sättet att bli av med oss är att ignorera oss......

    SvaraRadera
  2. Inte den bästa metoden att ta en diskussion på, tvärtemot! Men vad Arbetaren skriver för dock stå för dem, och inte för hela fackföreningssverige.

    SvaraRadera