tisdag 2 juni 2009

Avståndet till Europa, hur stort är det egentligen?

Jag tycker att det är genuint provocerande med människor som talar om att de inte fått information, till exempel om EP-valet. Jag förstår faktiskt inte när man så fullständigt tappade bort sitt egna ansvar. Det har nog knappast någonsin varit så enkelt att hitta information som nu. Och denna upprördhet handlar om människor som man vet är helt och fullt kapabla att använda en dator som säger det, fullt läskunniga, delaktiga i samhället och så vidare.

Så jag gjorde ett test. Jag skrev in den relativt kända adressen www.google.se och skrev därefter in Information Europaparlamentet. Varken mer eller mindre. Och se där, EU-upplysningen är den första träffen och det är i allra högsta grad relevant.

Men därmed inte sagt att inte mer kan skrivas och diskuteras om europaparlamentet och EU. Den svenska EU-journalistiken har satts under lupp av Kristin Wester. I hennes rapport Avståndet till Europa har en rad akademiker, journalister och politiker intervjuas och man kan krasst konstatera att journalistiken lämnar en del övrigt att önska. De svenska medierna ambitionsnivåer med granskandet av EU minskar dessutom. Henrik Alexandersson säger på ett tillfälle i rapporten att

Det händer massor av saker här i Bryssel varje dag som jag tycker vore
löpsedelsmässiga i Sverige men som det inte rapporteras om alls.


Rapporten diskuterades nu på morgonen med Dagens Nyheters Henrik Brors samt utrikesminister Carl Bildt som var i lysande form. Läs den, diskussionen om den försvinnande EU-journalistiken är både intressant och viktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar