tisdag 16 juni 2009

LAS är knas- nu även från socialdemokrater

Vårdföretagarnas näringspolitiska chef Hans Dahlgren jobbade tidigare som chef för socialdemokraternas politiska stöd i riksdagen. Han är således en framträdande socialdemokrat och som sådan så är det väldigt uppfriskande att han vågar säga att LAS är knas och att Mona Sahlin måste utmana LO. Att vara socialdemokrat och kritisera LAS kan vara ungefär som att svära i kyrkan, fick David Svenn för något år sedan erfara. Icke desto mindre viktigt att frågan drivs (David lämnade f ö sossarna strax därefter och blev medlem i Folkpartiet).

Jag kommer att kommentera ungdomsförbundens åsikter om hur man ska lösa ungdomsarbetslösheten i ett seminarium arrangerat av TCO under Almedalsveckan. Jag delar Dahlgrens åsikt bland annat, vilket känns ju som en rolig tvist. Ännu roligare vore ju i fall han faktiskt lyckas påverka partiet. Då kan vi snacka om lite upp- och nervända världen. Som bekant tycker ju inte Moderaterna är LAS är ett bestyr. Om detta skriver min chef Maria Rankka, Johnny Munkhammar som är kandidat till riksdagen (M) samt MUFs ordförande Niklas Wykman.

När jag ändå är inne på Hans Dahlgren så kan jag nämna att Vårdval Sverige- hur skriver vi ett recept för framgång? kommer att diskuteras i Örebro den 26 augusti med bl a just Dahlgren och oppositionsrådet i Örebro läns landsting Kent Persson.

... och när jag ändå är inne på Johnny Munkhammar kan jag nämna att hans nya rapport Välfärdsvinsten släpps under Almedalsveckan med en debatt med bland annat SKTFs ordförande Eva Nordmark den 1 juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar