söndag 7 juni 2009

Livet som röstmottagare

Sitter i den efterlängtade solen på skolgården till Sätraskolan, Skärholmen, där jag i dag arbetar som röstmottagare. Har just nu paus på två timmar och har därmed fått en ursäkt att botanisera i den lokala Ica-affären.

Så hur är det då, livet som röstmottagare?
Jo, det är kul!
Det är en härlig grupp som jag arbetar med- det är alltid kul att träffa människor som man förmodligen inte skulle träffat annars. Det är kul att träffa så mycket folk, för det är verkligen en strid ström med människor även om man absoolut inte kan säga att det är rusning till att rösta. Men så gott som hela tiden händer det något. Många har något stolt i blicken, några har "den här jävla skiten bryr jag mig inom om men vad fan jag får väl rösta då"-attityden (vilket är ett ordagrant citat från en 70plussare).
Det är vidare lite skönt att som omväxling jobba med något som är schemalagt och om inget händer just då så händer inget just då. Missförstå mig rätt- det är inget jag vill göra i längden eller drömmer om. Men någon gång emellanåt är det lite skönt att veta att nu ska jag vara här mellan den och den tiden och om det inte händer något då så får jag finna mig i det och vänta på att nästa person kommer, för jag har mina arbetsuppgifter. Det är inte så vardagen är varken som ordförande i Saco Studentråd som jag var tidigare eller som projektledare på Timbro.

När min rast är slut är det fyra timmar kvar att jobba. Därefter kommer den spännanderösträkningen vilket får väl räknas som dagens höjdpunkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar