fredag 5 mars 2010

Apoteken efter reformen

Om man kontinuerligt äter receptbelagd medicin så lär man sig snabbt att när sista kartan öppnas (jag har 10 tabletter på varje karta) så är det dags att fylla på förrådet. I början av veckan var det så dags att bege sig för att hämta ut mer Inderal. Mittemot jobbet finns det en Apoteket Shop, där man tidigare endast kunde köpa receptfria läkemedel. Nu såg jag en stor skylt i fönstret med texten "Nu kan du även hämta ut ditt recept i Apoteket Shop!". Finemang, tänkte jag, och går in. Min medicin finns att hämta ut i morgon får jag veta, och får också lämna mitt mobilnummer så att jag ska få en sms-notis när det är dags.

Medan jag står där i kassan kommer en äldre herre in och frågar farmacevten om butiken fortfarande är statlig. Efter att ha fått det bekräftat utbrister herren "Bra! Då är det här jag ska handla i fortsättningen också!"

Jag ler lite, eftersom hans butik har ju blivit mycket bättre- han kan beställa sin recept där också- sedan avregleringen. Jag hörde på hans ton att han inte var lycklig över förändringen, kanske är han medlem i PRO?

Mitt tidigare närmaste Apotek på Söder blev ett Apoteket Hjärtat. Men redan innan bytet, någon vecka efter reformen, var öppettiderna klart förbättrade. Eiran skulle hämta ut sin astmamedicin på en lördag och vi skyndade oss dit för att fixa det innan 15.00 och möts av en skylt med "Nya öppettider" och "Lördagar 10-22".

Ja, tänk vilka hemska konsekvenser reformen fått hittills...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar