onsdag 3 mars 2010

Bra förslag från C

I det stora hela kan man säga att vi får göra våra egna val under livet. Vi kan bestämma skola (med hjälp av föräldrarna om vi är unga förstås), välja om vi ska utbilda oss eller inte, och var och till vad i så fall. Vi kan välja vilken läkare vi ska gå till. Vi kan välja partners, hur vi vill bo och så vidare. Men en dag tar det slut. Du är hänvisad till kommunens förmodade välvilja. Jag har tidigare skrivit om hur äldre par nekas att bo med varandra på ålderns höst. Det finns ljuspunkter, i väntan på en äldrepeng som jag tycker är en lysande idé, finns LOV inom äldreomsorgen. En i dag frivillig valfrihetsmöjlighet där pengarna följer den äldres val, till exempel kring vem som ska utföra hemtjänsten.

Centerpartiet skriver i dag om hur situationen ser ut i landets kommuner, med 82 kommuner som infört LOV:en, men av dessa är det 21 med olika typer av förbihåll. 113 utreder frågan och sex stycken säger klart nej. För att alla ska ha rätt att välja vilken typ av lösning som passar bäst föreslår Centerpartiet nu att LOV:en inom äldreomsorgen ska göras obligatorisk. Det finns en lång rad exempel från olika ställen av landet som tydligt visar stelbenheten i äldrevården, med bristande möjligheter till att kanske göra en utflykt, se på en konstutställning eller få ett glas vin till fredagsmiddagen. Varför skulle äldre människor vara mindre intresserade av det? Eller bara en sådan rätt självklar sak som vem som kommer hem till mig i mitt hem och lagar min mat?
Hurra för Centerpartiets förslag!

Bloggat: Anders W Jonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar