tisdag 22 maj 2012

Det här med dop

Kronprinsessan Estelle Foto:Kungahuset.se

Har tittat på fina bilder från dagens kungliga dop. Kronprinsessparet gifte sig någon vecka efter oss (vi gifte oss den 5 juni 2010), och deras dotter föddes ungefär en månad efter våran. Det är inte utan att man blir lite extra intresserad när det ligger så nära ens eget liv. Jag har också ett antal vänner och bekanta som faktiskt var på dopet i dag, får pressa dem på detaljer. 

Nåväl. Elisabeth är inte döpt. Och kommer inte döpas heller. Jag själv har lämnat Svenska kyrkan, och Eiran är inte speciellt religiöst lagd av sig. Min högst personliga åsikt är att man då ska ha respekt för dopet som ceremoni och lämna det till de som faktiskt tror på det. Av samma anledning gifte vi oss borgerligt. 

Däremot tänker vi ordna en liten namngivningsfest i sommar. Jag har bara varit på en sådan tidigare så jag har väldigt lite att gå på. Några idéer kring hur en sådan fest bäst fixas? Vi kommer att hålla till i min mammas trädgård.
Elisabeth


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar