tisdag 26 augusti 2008

Dagens djupaste.

Tittar på TV4 Nyheterna om att Sverige nästa vecka får nya hastighetsbegränsningar, och att max höjs från 110 till 120 km/h.

Jag har inte körkort. Jag har aldrig funderat eller varit intresserad av att ta körkort. Jag har en enda gång i mitt liv suttit bakom en ratt, då var jag 16 år och vågade köra 10 km/h på en skogsväg utanför Trönö i Hälsingland. Mina erfarenheter och kunskaper kring bilkörning är därför väldigt begränsade.

Men! Jag har trots detta åsikten att det är väldigt konstigt att folk hela tiden åker fast för fortkörning, eller rent generellt kör för fort. Har man inte hastighetsbegränsningen där av en anledning? Varför håller man sig då inte till det?

3 kommentarer:

  1. På nyheterna frågade de en man i 50-årsåldern om hur fort han brukade köra på 110-väg. Han svarade 120. Då frågade de hur fort han skulle köra nu när de höjt till 120.
    Han svarade att han nog skulle lägga på 10 km/h till.

    Samma inställning verkar finnas då det gäller hastighetskameror. Det finns GPS:er med dem utsatta, man kan få det via sin mobil. Det finns kartor på nätet var de är placerade. Man kan sätta in någon sorts varningssystem i bilen tror jag.
    Och detta är helt lagligt!
    Man ska alltså gasa på mellan kamerorna och när de rackarna dycker upp så bromsar man helt enkelt in till lovlig hastighet så bryter man inte mot någon lag!

    Bilister är dumma i huvudet! Folk dör på vägarna hela tiden.
    Jag har inte heller körkort och vete fasen om jag ska skaffa något heller. Folk har helt enkelt för brottom för att tänka efter i traffiken.

    Ser fram emot när botniabanan är färdig och all annan tågtraffik uttökas (och förbättras).

    SvaraRadera
  2. Ok. Trafik stavas det, med ett F. Och bråttom med Å inte o..
    Skyller på en mild form av dyslexi och att jag sitter på jobbet och skriver i smyg!
    =)

    SvaraRadera
  3. Åh, jag kom inte ens på det där med hastighetskamerorna! Jag håller verkligen med, och tycker att det är helt vansinnigt med den typen av system som du beskriver. Man ska väl alltid hålla sig inom fartbegränsningen??!

    SvaraRadera