torsdag 21 augusti 2008

Registrerad

Efter ett bra möte med min mentor sitter jag nu på Stockholms universitet där jag just registrerat mig för Politisk filosofi. Registreringen blev intressant, jag fick höra igår att jag skulle ta med mig betyg för att bli inskriven korrekt. Väl här märkte jag att jag redan stod på listan framför kursadministratören, med ett prydligt R framför. "Märkligt!" utbrast vi båda och hon gjorde en sökning på mitt personnummer och ja visst , jag fanns i systemet. Med min fd fd fd adress på Rackarberget i Uppsala och med ett telefonnummer från Gävle. "Det bygger på var man är folkbokförd" hävdade hon men så var det ju uppenbarligen inte.

Men nu är jag inskriven aktiv student på Stockholms Universitet i alla fall.

Nu ska jag vidare för att lära mig mer om det här:
Vad betydde besvikelsen över Praginvasionen för den internationella vänstern?Innebar dessa händelser början på 1980-talets högervåg och Sovjetväldets slutliga sammanbrott? Är detta 1968 egentligen ett högerns årtal? Och vad betyder dessa händelser för Europa och världen i dag? Dessa frågeställningar diskuteras av tre personer vars liv kom att påverkas av händelserna:
Mats Johansson, riksdagsledamot (m) som har skildrat intrycken av svensk politik i skuggan av Kalla kriget i bl a De svarta åren – minnen från andra sidan
Jan Mosander, mångårig medarbetare i framför allt Expressen och Sveriges Radio, var en flitig besökare hos och skildrare av frihetsrörelserna i 70- och 80-talens Östeuropa
Lucie Svobodova, direktör för Tjeckiska centret i Stockholm, kom till Sverige som barn 1969 och blev sedermera bl a biträdande protokollchef hos president Václav Havel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar