fredag 29 augusti 2008

Ung idag 2008

Jag kan inte släppa detta.

Rapporten Ung idag 2008 från Ungdomsstyrelsen tycks ha en väldigt snäv bild av unga människors politiska engagemang. Myndigheten som jobbar med ungdomspolitik reproducerar fördomar om ungt engagemang på ett väldigt trist sätt.

Jag blir nyfiken. Du som läser, hur har ditt politiska engagemang och politiska handlingar yttrat sig på sistone? Känner du igen dig i någon av nedanstående punkter från Ungdomsstyrelsen? Kommentera, och visa på så sätt på ett av de idag vanligaste sätten att engagera sig, genom bloggar.

Skriva på en namninsamling
Bära märken/symboler
Delta i bojkott/köpstrejk,
Delta i lagliga demonstrationer,
Delta i olagliga demonstrationer,
Måla politiska slagord på allmän plats,
Ockupera byggnader,
Skada andras/allmän egendom i protest

13 kommentarer:

  1. Jag mailade några politiker om den här listan. Det var dagens politiska insats.

    SvaraRadera
  2. Jag jobbar på en debattartikel just nu.

    SvaraRadera
  3. Jag ringde upp Fabian som skrivit rapporten. Det var intressant.

    SvaraRadera
  4. Det förstår jag!

    Vad sa Fabian?

    SvaraRadera
  5. Det är intressant att det inte finns något alternativ typ skriva insändare/debattartiklar/kontakta media. Men jag kanske bara är kommunkationsstörd

    SvaraRadera
  6. jag har iaf mailat cheferna på ungdomsstyrelsen samt några ur deras vetenskapliga råd.

    you go med debattartikel Eva!!

    SvaraRadera
  7. Håller med dig Mikaela, det känns som om det borde vara en väldigt vanlig metod. Vanligare än att förstöra allmän egendom?

    SvaraRadera
  8. Fabian sade att det var statistik. Då frågade jag vem som beslutat om att ta fram den och varför den var relevant. Då sade han att det var ett regeringsuppdrag. Då frågade jag om regeringen bett dem ta fram statistik om hur många ungdomar som ockuperar byggnader. Då sade han nej. Då undrade jag om regeringen gett dem i uppdrag att ta fram statistik om ungdomar, och att de sedan själva tagit fram kriterierna. Då sade han att det skulle man kunna säga.

    Då frågade jag om han ansåg att det var en legitim politisk aktivitet att skada andras/allmän egendom i protest. Då sade han att det var ett mått av många som kanske behövde uppdateras.

    Han sade också att det inte bara var ungdomar som jämförs i de här kriterierna.

    SvaraRadera
  9. typ så. Det var längre och betydligt mer givande i verkligheten!

    SvaraRadera
  10. Ja, det där kändes lite mossigt... Och rätt destruktivt.

    SvaraRadera
  11. Även pensionärers slagord som ritas räknas alltså?

    Skönt med lite rättvisa.

    SvaraRadera
  12. Det verkar som om det hade blivit svårt att få någon statistik då de 2007 ville jämföra med någonting och hade bara sin undersökning från 2004 som det verkar.

    Därigenom har de lyckats med att missa inte bara de påverkansmetoder som unga börjat använda efter 2004 fram till 2007 utan också de som de faktisk missade redan 2004.

    I det här fallet kanske ingen statistik hade varit bättre.

    Nu förutsätter jag att Ungdomsstyrelsen faktiskt
    har den insikten och alltså kände
    till att saker som bloggar kunde användas politiskt redan 2007.

    SvaraRadera
  13. Vart tog "traditionell" politik vägen, för övrigt? De två senaste sätten jag engagerade mig på var genom FRA-hearingen i fredags, och ett nämndsmöte i tisdags (och ja, jag satt i nämnd även som 18-åring, om ni tycker att jag börjar falla för åldersstrecket).

    SvaraRadera