onsdag 4 februari 2009

Makteliten och industriarbetarna.

I dagens DN berättas resultatet från en ny rapport från LO som visar på att skillnaderna mellan de högst betalda och de lägst betalda ökar. Problemet , enligt rapporten, är dock inte att golvet är så lågt, nej det är att taket är så högt. Man tjänar för mycket helt enkelt.

Wanja Lundby-Wedin tjänar för övrigt 1.1 miljoner/år. Det är lika mycket som finansmannen Mats Qviberg det. Det är lite intressant i sammanhanget när man just är ordförande för en organisation som släpper rapporter med namnet Makteliten- mycket vill ha mer.

Själv har jag idag talat mig varm för en ökad lönespridning och om hur lön inte är fördelningspolitik. Lönen ska vara kopplad till varje individs kompetens och prestation, och därför behöver lönebildningen också vara decentraliserad och sättas nära verksamheten. Och därför kan Wanja och Mats med gott samvete ha bra löner och arvoden.

Vidare gör Fredrik Segerfeldt en enkel uträkning på vad som skulle hända om man delar ut lönerna från de 198 stycken personer som tjänar 5 miljoner per år till LOs 2 miljoner medlemmar. Det skulle bli 40,- mer i månaden, att jämföra med den ökning på 1436 ,-/månaden som industriarbetaren fått genom jobbskatteavdraget.

2 kommentarer:

  1. Förlåt, men eftersom källkritik sitter i ryggraden kan jag inte undgå att notera att det finns alternativ som gör att deklarerad inkomst, jämfört med faktisk inkomst, kan skilja sig ganska kraftigt.

    Nu kan jag tänka mig att även Wanja på något sätt smusslar undan en del cash på något smidigt sätt. Men det är väl mer regel än undantag att de finansmän som tjänar en hel del hittar lösningar där en del av deras inkomst landar i bolag, eller institutioner utomlands?...

    Jag kan tänka mig att Qviberg tjänar mer än Wanja i verkligheten. Oavsett om det stämmer eller inte, så håller jag med om att sätta lönetak inte är någon lösning på problemet (tyvärr har även Obama börjat sätta lönetak på bank-VD:arna). Hög lön lockar hög kompetens, hög kompetens är en del i framgångsreceptet.

    SvaraRadera
  2. Åh, du är då en sann akademiker du Magnus :) Å andra sidan kanske man ska ägna sig åt lite källkritik kring smusslande av lönerna också?

    SvaraRadera