tisdag 10 februari 2009

Oklädsam protektionism

Jag blev så förbannad- och rädd!- under de brittiska strejkerna under parollen "British job for British workers". Visst kan man hålla med Gordon Brown när han sa att "Finns det någon här som anser att brittiska arbetare inte ska kunna arbeta i Storbritannien??", men det är ju inte av den andan strejerna genomsyrades. Det handlade inte om anställningsavtal utan om nationalitet. "Go home!" all over again.

Det tycks vara allt för lätt att hamna i fällan att vi kan lösa problem genom protektionism. Finns det något jag tycker är himla oklädsamt så är det just det. Och därför tycker jag att stängda dörrar på elmarknaden, som de rödgröna nu går ut med att de vill ha, är ett urdumt steg från fina saker som frihandel och europeiskt samarbete.

Magnus Andersson och Niklas Wykman skriver också om detta.

2 kommentarer:

  1. Varför kan inte Gordon Brown fråga sig "Is there anyone who thinks British workers should not be able to work in Germany?" Räck upp en hand på den liksom...

    Protektionism är så 40-talisttänk!

    /Maria Noleryd

    SvaraRadera
  2. Haha! Sjukt bra poäng!

    Jag vill inte peka ut 40-talisterna, men mossigt tvekar jag inte att kalla det.

    SvaraRadera