måndag 28 september 2009

Värnskatten är en straffskatt

Jodå, nog noterade jag allt att alliansen sviker sitt vallöfte om att slopa värnskatten, straffskatten på utbildning som det innebär att det är mindre lönt att utbilda sig och att bli chef med mera. Den innebär att de drabbade inte ens får behålla hälften av en inkomstökning, då den fem-procentiga värnskatten innebär att den högsta genomsnittliga marginalskatten blir 57 %.

Den socialdemokratiske bloggaren Peter Andersson tycker att det var en märklig borgerlig tystnad i går och lyfter bland annat fram mig som ett exempel på någon som tidigare skrivit om värnskatten men nu är tyst.

Jag tycker att det är minst lika mycket straffskatt nu som då, och jag gillar inte att man sviker vallöften. Men i går fick bloggen, och egentligen internet överhuvudtaget, stå tillbaka för läsande av böcker, tittande på film och andra härliga aktiviteter.

2 kommentarer:

  1. Eva
    .
    Har total förtåelse och sympati för att ditt bloggande vilade igår! Borde nog göra detsamma....men du fick vara.." illustration.." :-)I

    SvaraRadera
  2. Jag illustrerar så gärna så :)

    SvaraRadera