Har du besökt LO:s webbplats på sistone? Gör det, och det är ingen tvekan om att nu är det hardcore-valrörelse som gäller. Eller välj valfritt LO-anslutet fackförbund och du ser samma sak. Och det har de förstås all rätt att göra om det är det medlemmarna vill att de ska göra.
Men se, det är inte vad medlemmarna vill. Överallt hänger upp- och nervända bilder på de borgerliga partiledarna där det står att de är fel, dumma, gör sjuka och låga saker. Demoskop har på uppdrag av Timbro intervjuat över 1600 människor, varav knappt 400 var LO-medlemmar. Av undersökningen framgår att 60 procent av svenska folket uppfattar affischerna negativt och endast två av tio tror att kampanjen är till hjälp för Socialdemokraterna. 62 procent anser även att det var fel av LO att lägga pengar på kampanjen.
Även bland LO:s medlemmar är tilltron till att kampanjen ska lyckas med sitt syfte, d v s att öka väljarstödet för Socialdemokraterna, bristande. 42 procent tror inte att den tjänar sitt syfte. Endast var tredje medlem stöder kampanjen som sådan. LO:s ekonomiska stöd till Socialdemokraterna är överlag kontroversiellt, färre än hälften av medlemmarna (40%) är för ett sådant stöd.
Ohlininstitutet släppte i somras rapporten Släpp facket fritt där grundtesen är att LO borde inspireras av den danska landsorganisationen och släppa taget om sossarna - för den svenska modellens skull. Om den svenska modellen med kollektivavtal istället för lag ska kunna behållas kan inte kopplingen till sossarna fortsätta. Samtliga fackförbund måste därför vara attraktiva även för personer som inte sympatiserar med Socialdemokraterna. Kampanjer som LO:s nuvarande gör det inte lättare för dem att nå dessa människor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar