måndag 23 augusti 2010

Öppna Norrlandsfönstret

(UPPDATERAD) I dag fick jag äntligen debattskriften Öppna Norrlandsfönsret - liberala perspektiv för norra Sverige. Boken, vars redaktörer är Ola Nordebo och Anders Rönmark, vill stimulera till en bredare diskussion om framtidens Norrland. Som det står på baksidan "det talas om det blå Stockholm och det röda Norrland, om reformvilliga storstäder och konservativa landsorter. Klichéerna styr i hög grad bilden av Norrlandslänens utveckling och problem. Men de ger en felaktig bild".

Jag är en av de som fått äran att skriva, mitt tema är sjukvården och jag tar med min fråga om framtiden finns i Hälsingland förstås avstamp i mitt hemlandskap. Andra skribenter är bland annat Marcus Bohlin från Sundsvalls Tidning som skriver om företagande, riksdagskandidaten Emil Källström som skriver om invandringens betydelse, Hanna Wagenius, som också är riksdagskandidat, om ett lite rörligare Norrland, Hälsingetidningars Åsa Malmström om att det går att flytta norrut, min tidigare Saco Studentråds-kollega David Svenn om LAS och CUF-ordförande Magnus Andersson om att få unga att flytta och komma hem igen. Med flera.

UPPDATERAD: Här finns boken i digital form. Kontakta mig om du vill ha den i tryckt version.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar