Men när det gäller den akademiska utbildningens roll i krispolitiken är det viktigt att inte glömma varför universitet och högskolor en gång i tiden startades. Högskolan är ingen Ams-åtgärd. Den kan utnyttjas i konjunkturpolitiken men dess syfte är inte konjunkturpolitiskt. Högskolans syfte är långsiktigt. Dess huvuduppgift är att förmedla kunskap och generera ny kunskap som kan hjälpa oss nu och långt in i framtiden, oavsett konjunkturväxlingar. Det är alltså bara på villkor att den akademiska kvaliteten och integriteten kan garanteras som högskolan kan användas i hanteringen av en akut kris.
Uppsagda Volvoarbetare är välkomna till högskolan, men inte till improviserade snabbkurser utan till en gedigen akademisk miljö som tillämpar samma kvalitetskrav gentemot denna sökandegrupp som gentemot andra. De ska inte flytta från ett löpande band på en bilfabrik till ett löpande band på en utbildningsfabrik. De ska möta en fri akademi som upprätthåller sina principer.
Dagens DN Debatt signerat Lars Leijonborg är både klok och retoriskt snygg. Andan är lite lik min poäng här. Och varken i det blogginlägget eller i Leijonborgs artikel så står det, direkt eller indirekt, att det bara är "jag och mina högerkompisar" som ska få möjligheten att studera.
Tilläggas bör dock att jag tycker att det är ett minus att lösningen på högskolans kvalitetsproblem ska vara att införa utbildningsavgifter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar